Saturday, December 6

It's Vacay - Day 1 (Part 2)

Perjalanan kami dari KLIA2, Kuala Lumpur menuju ke Incheon International Airport, Seoul.  Wah.. pergi Korea kau, Jah!  Ah.. sudah!  

Aku pergi bukan mau pegi shopping-mopping sume!  Kalau semata-mata nak bershopping-mopping sume tu, baik aku naik LRT Putra pegi Avenue K lepas tu KLCC, masuk tunnel naik bridge sampai Pavilion, lepastu jalan lagi pegi Starhill Gallery kemudian ke Fahrenhite, masuk Lot 10, terjah Sungei Wang Plaza, masuk LowYat, dan balik melalui Berjaya Times Square guna KL Monorail.  Okey!  
Ni mingbai ma?
           
            Back to the story, perjalanan dari KL ke Incheon mengambil masa lebih kurang 7 jam.  Memang ye, naik flight tengah malam konon-kononnya nak tidur.  Kem salam arh!  Kau dengan spesis Mammoth tu dah lebih kurang sama.  (Kau faham2 ajelah)  Memang tak boleh nak tidur.  Tidur dengan sekejap-sekejap setakat dua jam, kemudian aku tersentak, taip citer tapi lebih banyak main game sebenarnya.  Lepas tu curi-curi tengok orang depan pasang laptop bukak drama Korea katanya.  (oh.. sangat Korea ini olang). 

            Dalam masa 5 jam perjalanan (aku bajet waktu tu flight baru melepasi China).  Aku bangun buat kesekian kalinya.  Kali ni memang tak boleh nak tidur sangat dah.  Tapi aku terlihat satu pemandangan yang menakjubkan.  Ya.. itu semua ciptaan Dia.  Bila Dia tahu bahawa niat kita untuk melihat dunia yang Dia cipta, pasti Dia berikan sesuatu yang cantik dan memudahkan kita.

   


Aku bajet tengok belah kanan tu adalah Jepun.  Haaa… selalu dipanggil dengan Negara Matahari Terbit kan.  Waktu ni jam baru menunjukkan 5.17 pagi.  Aku tau sangat, kalau waktu macam ni kau menganga bermimpikan Yong Hwa main pedang kat dalam citer Three Musketeers ataupun Rain tengah kejar korang macam dalam citer My Lovely Girl padahal perempuan tu sebenarnya Krystal.  Ekekekekek…

Cantik sungguh!  Selalu aku dah nampak gini, aku sambung tidur balik.  Memang pun!  Hahaha!  Lebih kurang dalam 7 pagi, kami sudah menghampiri ke Seoul, sudah tiba untuk bangun!  Yeah.. bangun anak-anak! Bangun, matahari dah terik sangat, dah tak boleh nak tidur.  Padahal belum 6.30 pagi dah terik pun! So, bangun ajelah walaupun belakang dah sakit, tangan dah lenguh, leher dah terkehel.

Alhamdulillah!
Sekitar pukul 8.15 pagi kami dah selamatpun mendarat di bumi Korea! 




Pic taken on 8.34 a.m.  Hah!  Beza masa di sini adalah sejam awal.  So, di Malaysia baru lagi pukul 7.34 pagi!  Waktu-waktu macam nilah aku melenggang kangkung nak pegi ofis lepas memaki-maki sume kereta di kiri kanan yang macam syaiton itu, padahal salah sendiri sapa suruh kuar lambat.  

Tren ini kami naik sebaik saja turun dari kapal terbang tadi.  Belum lepas imigresen lagi tau!  Haaa….

         
  

Apapun, alhamdulillah, imigresen pun lepas.  Udohler mata ni kuyu tahap giga sebab penat dan mengantuk dia suh aku bukak mata besau-besau sebab nak amik gambo, sabo jelah.  Lepas tu baru boleh amik luggage.  Mujur luggage takdak apa macam luggage Kak Ina dan Azhani yang terbuka, dan ada barang hilang.  Tapi nasib baik satu baju je, kalau beg tu berderai habis dah takleh pakai lagi beg tu, lagi nangih!

Keluar dari airport kena lintas jalan, sekali sabar jap!  Adesss sejuk pulak!  Berapa darjah Celsius nih!  Tengok kat hempong dia tulih 6 darjah Celsius.  First merasa sejuk selain sejuk dalam ofis dengan sejuk di Cameron Highlands.  Tu ajelah, terus amik troli dan bergerak keluar menuju terminal sebelah ambil AREX.  AREX sama macam KLIA Express.  Tiket?  Oh… awal-awal kena cari T-Money dulu!  T-Money sama macam kad Touch N Go.  Dalam perjalanan nak ke sana adalah mamat Korea ni tegur-tegur.  (Dorang ni memang peramah ke hapa?)

Meskipun umpama Itik bercakap dengan Kucing, angguk ajelah kepala dan senyum!  (Haihh.. kau kena bukak balik drama Korea lagi nih!)  Lepas tu dia cakap ‘Many-many Malaysian People come here, I like Malaysian’ (Sekali aku pandang dah macam ayat KwangSoo nak influence orang je).
            Lepas selesai beli T-Money, kami terus menaiki AREX sampai ke Hongik University. 



Kincir Angin, kat tempat kita takdak lagi rasanya. 

Guesthouse kami di area Hongik University di Hongdae.  Nama guesthouse tu adalah Ann Guesthouse.  Perjalanan dari airport ke Hongik University lebih kurang 50 minit.  Sampai je di stesen Hongik University, kami slack sikit pegi keluar dari stesen dan naik atas.  Sebab Kak Ayu lupa connecting way yang straight naik ke Guesthouse. 
            Apa-apa pun, kami tiba di Ann Guesthouse dengan selamat.  Ann Eommonim sangat-sangat okey!  Terus bawak kami ke unit apartment kami.  (APARTMENT OKEY!)






Apartment ni boleh memuatkan hampir 7 orang sebenarnya! (Tapi lebih daripada 8 pun boleh sebab sofa hujung tu boleh jugak buat tidur, haha!) Tingkat atas kena hati-hati sikit sebab siling dia rendah, aku dengan Hannis berapa kali terhantuk dah sebab kelibut sangat nak cepat.  Haha…



Pemandangan dari apartment kami.  Okey, apartment ni memang fully furnished!  Siap dengan washing machine sekali.   Internet memang tahap dinasour punya, laju sangat-sangat-sangat!  Dan tak hairanlah kebanyakan tourists sangat mengagumi kepantasan internet di negara ini.  Serius!  Bukan main-main!  Di sini, internets are everywhere!  Aku tak tipu!  Sume mende ni aku dah research awal-awal lagi.  Yes, monthly fee (Let say kau nak stay sini mana tau nak further study) tidaklah semahal tahap beratus.  Setimpal dengan mahal dan kelajuannya malah ia lebih murah dari yang dijangka.   Memang kau akan puas hati sangat-sangat dengan kelajuannya.  Lagi-lagi orang yang suka meng’online’, menghapload, menghapdet, mengcheck-in tapi bukan nak menghanjinglah!

            Berehat sekejap, segarkan diri dan makan.  Selepas itu kami bergerak ke Deoksugung Palace yang berhampiran dengan City Hall (stesen City Hall).  Untuk trip kali ni, kami memang banyak menggunakan subway aka. LRT. Nak ke Deoksugung Palace ni kena ambil subway Line 2.  Hampir semua subway menggunakan tambang yang sama.



*Peringatan, kami tidak mengambil sebarang Tourist Guide untuk sepanjang perjalanan kami di Korea ini.

Untuk 10km pertama, tambangnya berharga 1250KRW (lebih kurang RM3.80). Dan kalau lebih daripada 10km, tambahan 100KRW (lebih kurang 3 kupang/ 30 sen)  bagi setiap kilometer (if not mistaken).

Sebaik tiba di Deoksugung Palace, secara kebetulannya kami disajikan dengan persembahan kebudayaan mereka.  Daaannn.. kebetulan juga, bayaran masuk untuk Deoksugung Palace pada hari itu adalah PERCUMA!  Yeah.. PERCUMA!  Percuma sebab hari ini adalah Hari Rabu di bulan yang terakhir.   Maknanya setiap Rabu di bulan yang terakhir, korang boleh masuk sesuka hati dengan tiada bayaran!  Jimat 1000KRW.  Ekekekekekek…

Boleh refer sini kalau tak caye..  http://www.deoksugung.go.kr/eng/visitor/Hour.asp













Eommonim tengah tunggu anak dia tengah turun yang tengah pegang kertas tu.  Lepas aku nampak anak dia nampak aku amik gambo mak dia, terus aku alihkan ke tempat lain.  Nampak tu, nampak tu.



Student sekolah menengah ni, dorang ada buat lawatan, dorang berkumpul sebab ada taklimat cikgu dorang bagi.  Umpama homework, kuiz camtu, cari jawapan bagi setiap soalan.  Semua jawapan ada dalam kawasan istana ni.  Mesti belajar Sejarah ni. 



Our fave for this trip.  BANANA MILK! 

Kemudian kami menyambung lagi perjalanan ke Yeouido Park sambil makan biskut Cream-O perisa Blueberry Cheese Tart (favourite aku macam biasa sejak di UiTM Puncak Alam lagi) dan dikongsi-kongsi. 


Pic taken in Kak Ina punya EFBEE.




Kalau korang peminat tegar RunningMan, mesti korang akan ingat tempat ni masa tu Guest dia 2NE1.  Ingat Haha ada menyorok di bawah khemah dekat area-area sini.  Masa Jae Suk kejar sesiapa je guna basikal kat area ni.  Haaaa~~

Berjalan lagi sampai ke hujung konon-konon nak tengok Han River (Hangang), tapi dah gelap nau-nau.  Baik balik jelah.  Esok nak jalan jauh pulak.  Alih-alih tak jumpa pulak subway ni.  Mano ni ha.. suma dah start rabun malam.  Adesss~~~  Sib baik jumpa eonni yang baik, dia tunjukkan jalan nak ke subway.  Jumpa jugak, hari ni makan yang dah dibawak dari Malaysia.  Memang kami ada beli banyak makanan dari Malaysia sebab kami berhasrat TIDAK AKAN KE ITAEWON untuk cari makanan.  Kbai!
            Bengong juga statement tu, hahah..  kalau sempat pergi arh, tapi Kak Ayu cakap dia memang tak mampu dah bila nak pegi Itaewon tu, sebab datang sini memang nak teroka attraction place when Autumn katanya.  Okey.. nak tahu ke mana kami berenam pegi pada keesokannya.  Sila tunggu dengan penuh kesabaran dan ketakwaan.  Herr..herr..herr..



To be continued.

Penggunaan Kamera hanyalah Lenovo Vibe X (S960).






0 comments:

 
|Saye,Dia,Mereka,Semua| Blogger Template by Ipietoon Blogger Template