Tuesday, July 5

FIL -Tiga-


            BUNYI hiruk-pikuk satu rumah ni, mengalahkan perang kat Afghanistan je aku rasa.  Bunyi berdentum-dentam dibuatnya, adusss.. memang tak tenang aku.  Kalau siang, aku tak kisah lagi, ni dah malam-malam, nak dekat pukul 10.30 tu.  Ni semua gara-gara anak-anak Alonglah ni.  Maklum ajelah, budak-budak tengah cuti sekolah, jangan harap nak tidur awal.  Kalau hari sekolah, hmmm.. jangan kata pukul 10, pukul 9 malam dah sibuk merengek nak tidur.  Dan yang paling tak boleh blah ayat yang Long Iz bagi kat aku acapkali waktu makan malam.  Dengan matanya yang kuyu, tersengguk-sengguk kat meja makan.
            “Mak, mengantuklah.  Malaslah nak makan.  Esok kena pergi sekolah,” ucap Long Iz, padahal mulutnya tu penuh dok mengunyah nasi dengan lauk-pauk.  Tapi, agak slow motion sikit. 
            Memang keluarga Along tinggal kat sini, memandangkan rumah ni besar, kalau tinggal aku dengan mak abah, hmm.. memang sunyi tahap gaban jawabnya.  Mak abah pun sunyi sebab hari-hari nak dok berdating dengan muka yang sama.  Dengan adanya anak-anak Along ni, memang hilang rasa sunyi kat rumah ni. 
            Gedegung!  Gedegang!  Bunyi menjerit sana, menjerit sini.  Lepastu, bunyi herdikan Kak Long suruh bebudak tu berhenti langsung tak diendahnya.  Aku pun stok pening-pening lalat jugak ni.  Even aku dah pakai earphone, perang ala-ala ‘Afghanistan’ masih mampu untuk didengar.  Jadi, faham-faham ajelah betapa dahsyatnya ‘perang’ yang sedang berlaku kat rumah aku ni.  Ishh.. bebudak ni, ingat esok orang lain cuti macam korang ke?  Aku ni, dahlah esok kena kerja, naik teksi ke bas pulak tu!  Baby aku, si Jepah belum siapkan lagi, esok pagi baru dia pergi cari barang untuk repair baby aku tu. 
            “Raiz!  Danish!  Taufiq!  Laila!  Pergi tidur!  Dah pukul berapa ni?!” jerit Kak Long.  Hmm.. tak makan saman langsung dek budak-budak tu.  Lagi ber’perang’ adalah.  Makin menjadi-jadi pulak.  Aku pun, cuba-cuba buat pekak.  Aku yakin lepas ni Along pulak yang datang.  Kira nak jadi hero penyelamat keadaanlah.
            “Raiz!  Apa ni?! Main je tau!  Tau tak dah pukul berapa ni?!  Tak tidur-tidur lagi, ingat hari ni hari apa, hah?!  Ingat cuti sekolah boleh main sampai ke tengah malam?  Pegi tidur!” tegas betul Along.  Yang dok menjerit-jerit tadi semua dah jadi tikus, diam da.. Lega sudaaa.. takde isu ‘perang’ lagi kat dalam rumah ni. 
            Aku mengerling ke arah jam dinding, hmmm.. baru 11 malam.  Aku sambung balik buat kerja lepas filem ‘perang’ berakhir dengan gencatan senjata.  Aku tak tengok, aku dengar je.  Lepas pengeboman ‘Hiroshima’ dan ‘Nagasaki’ tu, terus diam rumah ni, dah takde rasa macam bergegar buat bangunan tu.  Eheheheh..
            Aku kembali sambung buat kerja.  Tak menyempat-nyempat, lagu Dan Bila Esok yang berkumandang kat telefon bimbit aku ni bertukar pada korus lagu Janji , tandanya… ada orang telefon.  Ish.. siapa pulak yang potong stim aku tengah buat kerjalah ni.  Aku tengok skrin.. haikksss.. si Boss Ensem Tak Berapa Sangat?  Hmmm.. aku tau sangat siapa ni.  Siapa lagi kalau bukan Encik Ikmal.  Apahal pulak bos aku sorang ni, dok kacau anak dara orang memalam buta ni.  Takde kerja ke boss aku ni??  Secara automatiknya, andai aku tengah menggunakan earphone, panggilan akan terus dijawab.
            “Yes, boss?? What can I do for you?” soalku, tanganku yang dok menari-nari menulis entah apa-apa kat kertas kotor ni terus aje berhenti.  Mata pula terus menghadap pada skrin monitor laptop aku ni. 
            “Nothing, sayang.  So, macam mana dengan baby you?” tanya dia pulak.  Ishh.. boss aku ni, malam-malam pun nak bersayang-sayang lagi dengan aku.  Sabo jelah…
            “Teruk jugak remuknya, boss.  Tak dapat siapkan hari ni.  So, esok terpaksa naik teksi atau baslah jawabnya,” jawabku, nak kata dalam nada sedih tu ada jugaklah sebab kena bangun lebih awal sebab nak tunggu bas atau teksi.
            “Tomorrow I ambil you kat rumahlah, is that okay?” cadang boss aku ni membuatkan mataku yang pada awalnya dah nak kuyu-kuyu kembali segar.  Ish..
            “Thanks but no thanks,”
            “Pulak.. you tak sudi ke I jemput you, bukannya office kita lain-lain pun,”
            “It’s okay, boss.  Menyusahkan aje nanti,”
            “Hmmm.. takpelah.. orang tak sudi dengan kita,” pulakk.. merajuk pulak boss aku sorang ni.  Dah tua-tua pun nak merajuk jugak ke?? 
            “Bukan macam tu, saya tak nak menyusahkan boss,” balasku.  Memang ikutkan hati aku ni spesis tak suka nak menyusahkan orang, lebih-lebih lagi ala-ala orang atasan, macam boss aku ni. 
            “You dah lupa ke yang esok kita ada meeting.  That’s why I nak jemput you, I tak nak you terlambat sampai nanti,” jawabnya.  Serta-merta otak aku kembali refresh…  Ha’ahlah.. macam mana aku boleh lupa yang esok ada meeting ni.  Aku tepuk dahi.
            “Alamak, sorry sangat-sangat Encik Ikmal eh.. boss.  Terlupa pulak.  Hmmm…”
            “So, macam mana dengan offer I tadi?  You jangan lupa, you kena attend jugak meeting tu, bagi minutes lagi, take notes for the meeting.  I tak nak you terlambat sampai ke office, banyak benda you nak kena prepare ni,” tukasnya.  Aku mengangguk-angguk, cheee.. macamlah bos aku ada kat depan mata aku, dok mengangguk-angguk macam burung belatuk. 
            “Ikut suka boslah,”
            “Okay then, I jemput you kat depan rumah.  You kena ada kat depan rumah tepat pukul 8 pagi,” arahnya.  Aku pun dok jawab hmmm.. ajelah. 
            “See you tomorrow sayang,” ucap boss. 

            “Bye-bye boss,” ucapku pula.  Aku menguap lagi entah berapa kali agaknya.  Mungkin mengantuk sudah… ataupun bosan dah dengar boss aku asyik bersayang-sayang dengan aku.  Dah boring kot nak dengar.  Sekarang ni, aku nampak bantal, selimut dengan tilam.  Aku shut down laptop aku, charger aku tanggalkan, lampu bilik aku padamkan dan biarkan lampu tidur yang agak samar-samar tu terbukak entah sampai pukul berapa.  Sampai aku tersentak kejap, barulah aku tutup balik.  Aku merebahkan diri ke atas katil.  Tak sampai beberapa minit aku letak kepala pada bantal.. terus je… Zzzzzzzzzz….. 

0 comments:

 
|Saye,Dia,Mereka,Semua| Blogger Template by Ipietoon Blogger Template